0

Pityóka, kolompér, burgonya, krumpli

Azt szokták mondani, ha van otthon krumpli, már nem maradunk éhen. Hiszen a burgonya (különböző tájegységeken a neve: pityóka, kolompér, krumpli) nagyon sokféleképpen elkészíthető, tápláló étel. Lehet önálló főételként tálalni (pl. héjában sült krumpli), vagy hús mellé köretnek (pl.hasábburgonya, krumplipüré), vagy különböző kiegészítőkkel (kolbásszal, főtt tojással, tejföllel) összerakva egytál ételként fogyasztani.

Krumpli tál

A növény Peruban és Chilében őshonos, ott több ezer éve termesztik. Európában az 1540-es években ismerhették meg. A XVI.-XVII. században került Ázsiába és Afrikába, Ausztráliába pedig csak a XVIII. században. Jól termeszthető, és nagyon jó eltarthatósága miatt a gabonafélék mellett a legfontosabb alap élelmiszer. Vigyázat, a növénynek csak a földben fejlődő gumóját lehet megenni!
A hétköznapi konyhai felhasználáson kívül készítenek belőle krumplicukrot is, cukortartalmából eredően pedig alkoholt.
A krumpli nyersen is jól szolgálja egészségünket. Például reszelve borogatást készíthetünk belőle gyulladt bőrfelületre, vagy ha kicsi gyerek lázas, a talpához köthetünk 1-1 félbevágott burgonyát, és ez lehúzza a lázát (a teájába ne tegyünk cukrot, mert azzal csak a vírusokat segítjük.) Ha a krumplit vízben áztatjuk, lúgos lé oldódik ki belőle, ezt kell innia annak, akinek gyomorsav problémája van.

A konyhai felhasználás szempontjából a burgonyát 3 csoportba sorolják:
“A” – salátának való (például: Somogyi sárga kifli, Agata)
“B” – főznivaló (például: Pannónia, Desirée, Hópehely, Balatoni rózsa)
“C” – sütnivaló (például: Agria, Góliát, Vénusz gold).
Érdekes adat, hogy Magyarországon a burgonyából éves átlagban 50 kg-ot fogyasztunk fejenként, Portugáliában pedig kb. a háromszorosát.

Dimensions.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.